Costa Rica - deel 2 - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Helma Veen - WaarBenJij.nu Costa Rica - deel 2 - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Helma Veen - WaarBenJij.nu

Costa Rica - deel 2

Door: Helma

Blijf op de hoogte en volg Helma

02 Juli 2015 | Verenigde Staten, Houston

Hi there,

Nu vanuit Houston een blog. Speciaal bewaard voor vandaag want we moeten hier 5 uur wachten op onze volgende vlucht naar Amsterdam. We hebben er al een vlucht van 4 uur op zitten.

Zoals beloofd in het vorige blog zal ik nu beschrijven hoe Corcovado was, een nationaal park waar je alleen kan komen per boot. We doen de trip op onze trouwdag en beter dan op een bounty eiland kan het niet gevierd worden dachten we zo ;-)

We worden al vroeg opgehaald bij onze lodge, dus ontbijten in de bus. We worden naar Uvita gebracht om vanuit daar de boot te nemen. Wanneer we daar aankomen blijkt dat we weer de enigen zijn die deze tour doen. Dus hele boot voor ons alleen (naja.. met bemanning dan ;)). De schipper mogen we Pineapple noemen en we varen dan eindelijk. We moeten vanaf het strand en dan door de branding dus dat is wel even een happening. Het is ruim een uur varen maar: volop genieten! De boot gaat bijna net zo snel als de Hendrika Pieternella (KNRM) volgens Jan, dus die geniet helemaal. Onderweg komen er dolfijnen met onze boot spelen, super gaaf!

Dan komen we eindelijk bij Corcovado aan. Het is alsof we op ons eigen expeditie Robinson eiland aankomen, zo mooi! We kunnen onze spullen achterlaten bij de ranger post en gaan een hike doen door de jungle. De gids verteld van alles over de natuur en de dieren hier. We zien luiaards, de mooiste en grootste vlinders die we ooit gezien hebben, papegaaitjes, fantastische rooie ara’s hoog in de bomen, krabbetjes en super grote spinnen… Ook komen we ‘the army of Costa Rica’ tegen. Dit is een grap want het land heeft geen leger. Maar zo noemen ze de lange rijen met mieren die blaadjes dragen en lopen of ze een militaire missie uitvoeren.

We gaan ook nog naar een waterval en hier kunnen we zwemmen volgens de gids. Waren we wel even aan toe want het is super benauwd en warm in de jungle. Totdat we een kaaiman van een meter zien liggen… volgens de gids eet die alleen maar vis enzo dus moet het geen probleem zijn. Vooruit dan maar. Vreemd eigenlijk hoe snel je de gidsen op hun woord vertrouwd.

Wanneer we weer op het strand komen hebben we een tipical lunch. Dus rijst, bonen, salade, tortilla, nachos en fruit. Heerlijk! Na de lunch is het tijd om weer terug te gaan. Het was een super dag!
Vanuit Dominical reizen we verder naar de Caribische kust met een tussenstop in de bergen (overnachting). De route is fantastisch! Dwars door de bergen en soms rijden we zelfs boven de wolken. Schitterende uitzichten dus. In de bergen is het weer koud en alles is erg klam en vochtig, inclusief de inhoud van onze koffers….

Wanneer we de volgende dag verder reizen naar Puerto Viejo komen we door Limon, een grote stad en blijkbaar een distributie centrum voor containerschepen. Hele grote trucks komen af en aan en deze allemaal gevuld met fruit voor Delmonte en Chiquita.
Ons boetiek hotel in Puerto Viejo is top. Klein, luxe en mooi. Daar waren we wel even aan toe na alle hutten ;-) elke dag verandert onze kamer van kleur. Ze vervangen de kussentjes en de schilderijen, dus steeds weer een verassing welke kleur we krijgen.

Puerto Viejo is vergelijkbaar met Jamaica. Heel andere sfeer dan de rest van Costa Rica. Overal is ganja te krijgen (wiet) en de reggae klinkt uit alle barretjes. Super chill dus. De paraplu is wel onze grootste vriend vanaf nu want er kan zo uit het niet een enorme bui komen en echt zon zien we weinig helaas. Hier in Viejo is een rescue center voor jungle dieren. Super leuk om te kijken en alle dieren te zien. Ze worden opgevangen omdat ze ziek zijn of geen moeder meer hebben etc. We zien aapjes, grote katachtigen, vogels, krokodillen, luiaards, slangen, wasbeertjes etc. Ook zien/spreken we hier voor het eerst een Nederlander tijdens onze hele vakantie, zij is hier vrijwilliger.

Vanuit Viejo gaan we verder naar Tortugero, dit is het laatste stukje van onze reis. Om hier te komen moeten we met een boot en leveren we dus onze huurauto in. We varen door kanaaltjes en riviertjes om uiteindelijk bij onze lodge te komen. Het lijkt wel Giethoorn maar dan in het groot en met exotische dieren 

Tortuguero is een beschermd nationaal park omdat hier verschillende soorten schilpadden in juli en augustus hun eieren komen leggen. Het is een dunne strook land met aan de ene kant kanaaltjes en riviertjes en aan de andere kant de Caribische zee. Het is hier super mooi en ook weer veel dieren te zien. Zo worden we elke ochtend om 6 uur gewekt door de howler monkeys (zeg maar brulapen…). Ons jungle huisje heeft geen ramen maar soort gaas dus we hebben de hele nacht jungle geluiden. We zien er bijna tegenop om weer thuis te slapen want onze zolder is een bunker vergeleken met alles waar we afgelopen weken hebben geslapen. En wanneer je gekras in de lucht hoort: kijk maar gerust omhoog want dan vliegen er grote ara’s! Ook zien we veel grote toekans, en zien we eindelijk het nationale symbool van Costa Rica: de red eyed tree frog.
Ook hier veel regen. De gids zegt dan ook steeds: remember… you are in a rainforrest….

We raken bevriend met een Amerikaans stel en we gaan met z’n vieren (en onze gids) in de nacht op zoek naar schildpadden die eieren leggen in een nest. Het seizoen begint net en het is nog niet heel druk geweest met schildpadden dus we hopen dat er een schildpad aan land komt. Het is een heel avontuur en het kan ook niet zomaar want het moet onder begeleiding van een ranger. We mogen niet filmen of camera’s gebruiken omdat we anders de schildpad afschrikken, en dan gaat ze terug de zee in. Gelukkig is er een schildpad gevonden die een nest graaft dus we gaan vanuit de basis post met een boot snel naar het stuk strand waar dit gebeurd. We mogen, nadat ze haar nest heeft gegraven, kijken hoe ze haar eieren legt. De schildpad is ongeveer anderhalve meter lang en weegt zo’n 150 kg. Haar nest (kuil in het zand) is meer dan een halve meter diep en ze legt zo’n 100 eieren. Het is fantastisch om te zien en eigenlijk onbeschrijfelijk! Wat een gave afsluiting van onze waanzinnige reis!

De volgende ochtend hebben we het geluk om te zien hoe ze zo’n zelfde schildpad vrijlaten in op het strand. Deze is de nacht ervoor gevangen en er is een GPS op het schild geplaatst om te volgen voor onderzoek. Zo noemen het ‘Tour de Turtle’ en over de hele Caribische kust worden er op hetzelfde moment schildpadden met zenders vrijgelaten.

Nadat we dit zien is het tijd om naar San Jose te gaan. De hoofdstad (best groot, weinig te zien en niet geheel veilig) en vanuit hier zijn we vannacht naar Houston gevlogen.

Ik geloof dat ik wel weer een boek kan schrijven maar dat ik nu maar ga stoppen haha!

En korte samenvatting: het was een super gave reis weer! Heel veel gezien en gedaan, mooie mensen ontmoet en mogen proeven van deze culturen. Nu we het over proeven hebben… Het eten was overal zoooo lekker! Alles vers van ’t land en uit de zee. Zowel in Nicaragua als in Costa Rica voelden we ons welkom en op ons gemak.
Pura Vida is voor ons het volgende gaan betekenen:

• Ara’s hoog in de lucht
• Eten op de mooiste plekken
• Hangen in de hangmat
• Racen in ons jeepje
• Door de bergen rijden van mist naar zon naar regen
• Dansen in de regen
• Chillen op de reggae
• Lopen over het strand
• Genieten van een verse smoothie
• Nachtelijk avonturen met schilpadden
• Zweven over boomtoppen
• Een duik in koel water
• Cerveza op het terras
• En ga zo maar door……

Tot snel en vergeet niet: PURA VIDA!

Jan en Helma

• 02 Juli 2015 - 22:55

Timo:

Echt gaaf om zo te lezen. Ik geniet altijd van natuur documentaires en jullie zien gewoon live hoe de schildpad de eieren op het strand legt.
    Onbeschrijfelijk en de kaaiman ging het water niet in toen jullie gingen zwemmen?

• 03 Juli 2015 - 09:43

Janna:

Wat hebben wij genoten van jullie reisverslagen.
    Een veilige reis terug en tot op de bult.
    Liefs janna

• 03 Juli 2015 - 10:15

Van Je Bebe En Bes:

ik ben blij dat jullie zo veel beleeft hebben wij vonden jullie reis verslagen super