Sumatra - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Helma Veen - WaarBenJij.nu Sumatra - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Helma Veen - WaarBenJij.nu

Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Helma

16 Oktober 2014 | Indonesië, Sumatra

Na lang wachten is het dan eindelijk zover! Lekker naar Indonesië op vakantie :) Via Amsterdam-Singapore en een beeeeetje vertraging komen we aan op het nieuwe vliegveld Kuala Namu in Medan, hoofdstad van Sumatra. Deddy (onze chauffeur deze week) staat al op ons te wachten. Gelukkig maar!

We verdagen gelijk in shock.. Haha! Wat een wereld van verschil met ons landje. Overal auto's, vrachtwagentjes, tuktuks en tussen dat alles schieten ongelofelijk veel brommertjes. We kijken onze ogen uit! Alles wordt vervoerd in de vrachtwagentjes en op de brommers. Zakken rijst, rieten manden, kratten vol kippen, pannen soep en ga zo maar door. Toeteren op het leven af en we zien de nodige ongelukken met de stadsbusjes en brommertjes. We moeten heel Medan door om bij ons eerste hotel te komen. Wat is dit hotel super zeg! Zo vanuit de drukke straat komen we in een oase van rust. Mooie plek met huisjes, zwembad en een vijver. De kost is super (nasi goreng met saté uiteraard) en we komen echt even bij.

De volgende dag begint dan echt ons programma. We rijden naar Samosir. Dit is een eiland in het Tobameer. Het is een flinke rit maar er is genoeg te zien onderweg. De wegen zijn niet zo goed hier en mega druk overal. We komen langs palm plantages en rubber plantages. Via de bergen komen we aan bij het Tobameer en hier steken we over met wat ze een ferry noemen hier. Ook dit is weer een ervaring op zich ;) Zoveel mogelijk auto's worden op het dek geladen en kinderen gebruiken ondertussen de ferry als speel object en springen in het water om te zwemmen rondom de boot.
Op Samosir hebben we gekeken bij koningsgraven en bij een batakstam. We kregen uitleg hoe zij leefden en ook hoe het vroeger zat met kannibalisme... We zijn op zondag in een kerk geweest (stond nog in de steigers maar werd al volop gebruikt) en even heerlijk gerelaxt aan het meer.

Vanaf Samosir zijn we naar Brastagi gereden. Onderweg komen we weer van alles tegen. Zo zien we vanuit de auto, zo pal langs en een deel op de weg, een samenkomst om een overledene een goede laatste reis te wensen. De mensen zaten in kringen om de kist (kon je zo inkijken). En langs hen heen raast het verkeer... Heel apart. We komen ook in een dorp waar we een rondleiding krijgen in een traditioneel batak huis (wordt nog steeds in geleefd, met 8 (!) gezinnen). De oude oma geeft trots een rondleiding in haar huis en poseert voor een foto.
In Brastagi is het het aardig koeler. Het ligt wat hoger in de bergen en we kijken vanuit ons hotel op de Sinabung vulkaan. Deze is vorige week in actie geweest en nu ligt er een dikke grijze laag stof op de heel omgeving. Hij was nog steeds aan het roken.

Na Brastigi reizen we door naar Tangkahan. Hier is een olifanten reservaat. Via een super gave hangbrug komen we bij ons hotelletje. Beetje primitief maar het heeft z'n charmes ;) We mogen dezelfde middag nog olifanten wassen, wat was dat gaaf om te doen! Wat een enorme dieren! Na een douche via de slurf en een zoen van het dier gaan we naar ons hotelletje waar heerlijk gekookt wordt en het gezellig is met nog meer Nederlanders die daar verblijven.

Dan gaat de reis verder naar Bukit Lawang. Dit is een orang oetang opvang in de jungle. Apen kunnen hier weer in de jungle leren leven en worden bijgevoerd als ze dit nodig hebben. We gaan dan natuurlijk een Jungle trek doen samen met een gids en als we geluk hebben komen we dus wat orangs oetangs tegen. En ja hoor! Na een tijd lopen vinden we 3 orangs en mogen we ze bananen en pinda's voeren. Heel tof om die dieren door de bomen te zien slingeren.

Na een overnachting in het mooie Bukit Lawang is het alweer tijd om afscheid te nemen van Sumatra :( Wat is dit een gaaf eiland! Wat hebben we al veel gezien en gedaan!

Ooooh wat ook nog leuk is om te vertellen... Mensen hier willen met ons op de foto... we zijn zo groot hier (en blond haar, lichte huid en ogen... En sommige mensen hebben dit blijkbaar nog nooit gezien...

En dan nu: via een binnenlandse vlucht naar Java!

Tot snel!

• 16 Oktober 2014 - 21:18

Tiny:

Ziet er mega uit mooie foto`s lekker genieten en tot je volgende blog

• 17 Oktober 2014 - 20:41

M&M:

Wat een verhaal jullie hebben zeker al veel meegemaakt en gezien. Geniet samen van deze mooie reis en ervaringen. We kijken nu al uit naar jullie volgende blog. Xxx M&M

• 18 Oktober 2014 - 03:55

Gerijanne:

Hè Helma en Jan,
    Leuk om jullie blog te lezen. Geniet er lekker van samen! Groetjes ons