Java deel 2/ Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Helma Veen - WaarBenJij.nu Java deel 2/ Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Helma Veen - WaarBenJij.nu

Java deel 2/ Bali

Blijf op de hoogte en volg Helma

30 Oktober 2014 | Singapore, Singapore

Bij deze alweer ons laatste verslag... :( Momenteel tijd doden op Changi Airport te Singapore. We hebben een tussenstop van 8 uur...

De laatste dagen op Java hebben we veel auto gereden. De afstanden waren lang maarja... dan heb je ook wat! Ik ben de Dio dankbaar (thanx Joyce :-)) voor de Primatour. Nooit wagenziek maar hier op Java en Sumatra wordt je dat vanzelf door alle bergweggetjes (langs prachtige rijstvelden en watervallen overigens!) en kamikaze piloten...

Na een overnachting in Kederi gaan we verder via Malang naar Bromo. In Malang zijn nog veel oude huizen te vinden uit de oude Nederlandse koloniale tijd, leuk om te zien. Nadat we hier dan eindelijk de Mac Donalds vereren met een bezoekje (Jan super blij...) gaan we in Malang naar de vogeltjes markt. Hier is echt van alles te zien. Weer ogen tekort! We zien allerlei soorten vogels in kooitjes, van papegaaitjes en grote uilen tot kraaien aan toe. Ook zitten er kleine aapjes in kooitjes en worden er katten verkocht (erg sadistisch om katten te verkopen op een vogeltjes markt vonden wij...). Er zijn reptielen te vinden en alle benodigdheden voor de dieren. De chauffeur keek raar op toen we met een grote vogelkooi aan kwamen zetten bij ons busje. De kooi was helemaal hand gemaakt en was te krijgen in alle kleuren (kosten; 5€). We dachten we proberen het gewoon mee te vervoeren en anders hebben we er een week lol van :) (de kooi staat nu mooi te wezen in Bali...) Na de vogeltjes markt vervolgen we onze weg richting Bromo.

Bij Bromo aangekomen bleek het daar mega koud te zijn. We zaten dan ook hoog in de bergen met ons hotel (2000m). Maar wat een schitterende plek en wat een gaaf hotel! We hebben hier heerlijk gegeten en gingen vroeg slapen omdat we de volgende ochtend om half 4 (!) opgepikt zouden worden om de zonsopkomst te gaan bekijken. Wauw wat was dat de moeite waard!

Nog half slaperig gingen we, warm aangekleed, in een oude jeep de berg op om na een klein uurtje bij het uitkijkpunt te komen vanwaar we een prachtig uitzicht hadden op de Bromo vulkaan.
Nadat de zon helemaal op was zijn we nog in een rokende krater wezen kijken. Dat was best even een klim maar we werden daarna beloond met een heerlijk ontbijt bij ons hotel. Lekker in het zonnetje genieten van de uitzichten en een 'press juice' (ze kunnen op indonesie de 'f', 'v' en 'r' niet zeggen. Zo hebben we in Bukit Lawang een tijd gedacht dat we naar een dorp gingen; peedingpatpalm. Na een half uur kwamen we erachter dat het ging op het feeding platform van de apen...).

Verder naar Kalibaru. Hier bezochten we een plantage waar weeskinderen een thuis hebben en werk is voor vrouwen van de omgeving. Zij voorzien de kids van school en kunnen ze zelfs in de stad op kamers en studeren wanneer ze ouder zijn. De eigenaren spreken zeer goed Nederlands en hebben ook een Nederlandse stichting om de kinderen op te vangen. We kregen een rondleiding op de plantage en uitleg over alle kruiden en producten die ze hebben (denk aan vanille staafjes, kaneel schors, nootmuskaat, palmsuiker, rijst etc.). Was super leuk en de kinderen deden nog een dans voor ons en maakten kettingen en kronen van palmbladeren. Jan deed stiekem een wedstrijd 'wie het hardst kan boeren' met wat jongetjes en ze hadden grote lol!

De volgende dag rijden naar Bali! Na een korte oversteek met de ferry komen we aan op Bali en vanaf hier is het nog een paar uur rijden naar onze villa in Seminyak. We dachten dat we zonder problemen met de auto Sumatra en Java hadden doorkruist totdat we op 200m van onze villa een klein ongelukje krijgen met een andere auto (verkeerde inschatting van mr. Miyagi). Alleen wat blikschade en mr. Miyagi werd er niet warm of koud van.

Eenmaal in onze villa is het genieten! We hebben een privé zwembad, een buiten badkamer, mooie slaapkamer en kleine keuken (die we toch niet gebruiken ;)).

Op Bali komen we wel in een soort cultuur shock. Wat is het hier toeristisch! Alles draait hier om het de toeristen naar't zin te maken en het staat dan ook vol van de westerse hotels, beachclubs en winkels. Ongeveer elke taxi toet naar je en iedereen wil je in zijn winkeltje. Na het primitieve Sumatra en rustige Java is dit wennen. Een groot verschil is ook religie. Waar het op vrijwel alle eilanden van Indonesië islamitisch is, is Bali hindoeïstisch. Dus hier zie je meer bloot op straat en is alcohol drinken geen probleem (is wel duur overigens! Je borrel is net zo duur als je hoofdgerecht vanwege de tax en het feit dat alcohol moeilijk te verkrijgen is omdat Indonesië hoofdzakelijk islamitisch is...). Verder heeft elk huis zijn eigen tempel en vinden we overal op straat offertjes (dit is om de boze geesten te weren horen we later). De offertjes staan zelfs in de taxi of zitten vast aan de brommers.

We besluiten de eerste 2 dagen niets te doen. We gaan lekker voor een massage naar de Spa en blijven daar vervolgens 4 uur hangen (gelijk maar een gezichtsbehandeling en manicure etcetc.).

Omdat we toch wel iets van Bali willen zien en meer willen weten over het eiland gaan we een dag met Mini op stap. Zij heeft in NL gestudeerd en is met een Nederlandse man getrouwd. Ze kan de taal dus goed. We beginnen de dag met een traditionele dans (ondertussen kunnen we zelf wel mee gaan doen zoveel hebben we d'r gezien) en gaan daarna door naar Ubud. Dit is een kunstenaars dorp. In Ubud is ook een apenbos rondom een tempel. De apen springen gewoon op je en zoeken of je nog iets eetbaars hebt. Zo is Jan berooft van zijn fles water; de aap grijp het uit zijn rugtas draait de dop eraf en zet de fles aan z'n mond! En dan zijn deze dieren ook nog heilig verklaard. Tssss. Verder zien we de zonsondergang bij de tanah lot tempel.
Mini weet veel te vertellen over Bali en verteld ook over haar tijd in Nederland (whaaa die caravans van jullie... ik snap het echt niet!).

Wat hebben we een heerlijke tijd gehad op de eilanden en wat hebben we weer veel gezien en beleefd! Super genoten van alles en dan nu helaas weer tijd om afscheid te nemen.

Wat we misschien nog wel kunnen leren van de Indonesiërs is om met de dag te leven en de 'beren op de weg' te negeren. Als het probleem er niet is hoef je er ook nog niet over te piekeren ;)

Hier in singapore hebben we tussendoor nog even een citytour gedaan. Was even om de tijd te breken maar erg leuk!

We zullen nu weer richting het vliegtuig. We hebben nog zo'n 13 uur vliegen voor de boeg.

Groetjes en tot snel,

Jan en Helma

• 30 Oktober 2014 - 18:50

Margo:

Misselijk??? jaja.. wat moet je vertellen ;)

Haha maar blij dat jullie het top hebben gehad, wordt nu idd tijd dat je weer lekker naar huis komt!