Java deel 1 :) - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Helma Veen - WaarBenJij.nu Java deel 1 :) - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Helma Veen - WaarBenJij.nu

Java deel 1 :)

Blijf op de hoogte en volg Helma

21 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Horas,

Tijd voor onze volgende blog! Schrijvend vanaf een ligbed aan het zwembad. Heerlijk! De laatste paar dagen weer veel gezien en gedaan.

Onze binnenlandse vlucht van Sumatra naar Java had wat vertraging, maar goed dat we in de 'vakantie stand' staan. Eenmaal in het vliegtuig van Lion Air blijk dat deze maatschap niet gebouwd is voor Westerse mensen. Zoals mijn buurman in gebrekkig Engels zegt: 'I think is only for Asian people'.
Jan zit bij het raam en hij kan zijn benen recht vooruit doen omdat hij had gevraagd om stoelen bij de nooduitgang en voor hem zit geen stoel. Ik kan mezelf dus opvouwen en half over Jan heen hangen. Gelukkig duurde de vlucht maar 2 uur.

Op het vliegveld staat meneer Hanang te wachten. Hij zal de komende dagen onze gids zijn. We besluiten al snel om hem mr. Miyagi te noemen vanwege zijn kalmte en zijn looks doet hij ons aan de film Karate Kid denken... We vermoeden dat hij de zwarte band heeft. Het is moeilijk om de beste man aan het praten te krijgen. Hij kan vrijwel geen Engels, af en toe een woord Nederland; goede morgen, alles goed?
En als we een vraag hebben of iets willen vertellen is zijn antwoord standaard: ja. Moet je poepen? Ja.

Het is een drama om vanaf het vliegveld Jakarta door te komen (2 uur over gedaan). Ook hier op Java geldt dat er teveel brommers en auto's rijden. En in Jakarta op zich wonen zo'n 17 miljoen mensen. Het is dan ook een gigantische stad met enorme gebouwen en veel levendigheid. Het doet erg Westers aan.

Wij hebben ervoor gekozen om Jakarta zelf niet te bezichtigen mede omdat het hier gewoon te massaal is. Gelijk door naar Bogor dus waar we in een hotel nog net lekker aan kunnen schuiven voor rijst met saté. Als we dan eindelijk liggen horen we een rivier razen en er rent een beest over het houten plafond, zit dus tussen het dak. Pffff schrikken en dan maar besluiten om te gaan slapen. Vreemd hoe alles went hier en hoe makkelijk je je er aan over geeft.

De volgende dag weer een autorit voor de boeg. We gaan naar Bandung. We rijden door de thee plantages en rijst velden. Het valt op dat de wegen hier op Java een stuk beter zijn dan op Sumatra. Ook doet Java iets westerser aan met bijvoorbeeld af en toen een KFC op de route.

Bandung is ook een drukke en grote stad. We gaan naar de Tangkuban Prahu krater waar we een ei koken in een warm water bron en op zoek gaan naar lava stenen. Wat bijzonder om de natuur op deze manier te zien! Het stinkt er trouwens naar rotte eieren (zwavellucht). We zijn in een thee fabriek geweest (hier werd voor Pickwick en Lipton gewerkt) en het was ook super leuk om dit proces te zien.

In Bandung zien we overal 'familie spa's'. We besluiten een kijkje te nemen in de spa die naast ons hotel zit en boeken gelijk maar ff een relaxmassage van 90 min. Dat hebben we geweten. Ongeveer elk botje is gekraakt (wist niet dat ik zoveel botjes in mijn rug had!) maar wat was het lekker en wat zag het er mooi uit! Voor € 20 (incl. riante fooi) voelde we ons als 'herboren'.

Mr. Miyagi had ons de tip gegeven om 's avonds naar een winkelcentrum te gaan 300m verderop. Dus dat deden we. Heerlijk!! Lekker westers. KFC, Starbucks, H&M, Zara. Man wat kan dat lekker zijn na een best wel primitief weekje op Sumatra.. en tegelijkertijd, wat zijn we ook verwend...

De volgende dat vertrekken we rond half 8 om met de trein vanaf Bandung naar Jogja (Jogyakarta) te gaan. De reis duurt 7,5 uur maar het vliegt voorbij. Wat is er veel te zien onderweg! Van de mensen die zo pal aan het spoor wonen tot aan de enorme rijstvelden en vlaktes. Geweldige ervaring! Klein nadeel.. er is geen normale wc aan boord (lees gat in de vloer). Dus hadden we al snel uitgevonden (met meer Nederlanders) dat we op de perrons waar we stopten konden plassen op normale wc's (lang leve de Glorix doekjes die ik hier overal mee naar toe zeul).
Je moest snel zijn want als je het fluitje hoorde vertrok de trein alweer. Sensatie ;)

Ondertussen was mr. Miyagi met de koffers naar Jogja gereden (hij was een dag eerder vertrokken) en hij kwam ons weer afhalen op het station en zette ons af bij een super de luxe hotel (Hotel The Phoenix). Na een of andere serieuze controle (oooh voor bom zegt mr. Miyagi) mogen we door het hek rijden.
Het is hier fantastisch en we blijven hier 3 nachten.
Oooh en het ontbijt is zo super uitgebreid! Van der Valk is er niets bij.. Wat lekker zeg, gewoon brood en croissants als ontbijt i.p.v. nasi ;)

We gaan de volgende dag al vroeg naar de Borobudur (één van de zeven wereld wonderen) en dit is echt waanzinnig mooi. Een local guide weet veel te vertellen en doet net of ie een beroeps fotograaf is... Haha we hebben een hele reportage.
Verder bezoeken we een batik waar ze traditionele kleding verven en bestempelen en we zien hoe het zilver hier bewerkt wordt.

Vandaag naar het Sultans paleis geweest en een grote Hindoe tempel: Prambanan. Ook mooi om te zien en bijzonder hoe de mensen dit vroeger gemaakt hebben zonder machines etc.
Daarna dus heerlijk relaxen aan het zwembad om morgen weer verder te reizen naar Kediri.

Selamat Jalan!

Jan en Helma

• 21 Oktober 2014 - 18:10

Janna:

Hè hè,

Wat genieten en heerlijk dat wij ook zo een beetje kunnen meegenieten.

Terima kasih, melakukan salam janna